Ordblindhed - AppWriter

I dag kan du som ordblind klare dig lige så godt som ikke-ordblinde i skolen. Ordblindhed og intelligens hænger ikke sammen. Det er vores udgangspunkt på 10KCK. Vi har computere til alle ordblinde med App-Writer, og lærere som har erfaring i at undervise ordblinde. Desuden er ekstra tid og særlig tilpasset materialer til afgangsprøverne en naturlig del af den ordblinde elevs hjælpemidler.

Ordblindhed er en genetisk variant i hjernens gen-pakke, der gør det svært at læse, stave og skrive på lige fod med andre. Afhængig af funktionsnedsættelsen, kan ordblinde træne sig til et vist niveau af færdigheder, men skal ikke forvente at vanskelighederne nogen sinde forsvinder. Der findes mange hjælpemidler i dag, der gør at ordblinde kan deltage i boglig undervisning på lige fod, og med samme udbytte, som deres klassekammerater. Dette kræver, at man som ordblind bliver dygtig til at benytte de hjælpemidler, som der findes. Mange ordblinde bliver dygtige iværksættere, da de er vant til at skulle tænke kreativt og arbejde mere, for at lykkes i deres skolegang.

Guide: